Włosi w Częstochowie
Polska na 5! w Częstochowie
26 września - 1 października 2022
W drugiej części projektu „Polska na 5" zgodnie z założeniami wzięło udział 10 studentów z Uniwersytetu L'Orientale wraz z opiekunem prof. Andreą de Carlo. Studenci reprezentujący różne filologie obce po zajęciach na Uniwersytecie w Neapolu, które zostały zrealizowane w maju, zapragnęli bliżej poznać polską kulturę. Spośród przybyłych studentów tylko jedna osoba studiuje filologię polską i zna język na poziomie komunikacyjnym, dlatego trzeba było dostosować na miejscu wymagania zajęć językowych do poziomu sudentów A1.
Na zdjęciu grupowym: dr Ewelina Mika, dr Anna Janek, Marika Vecchione, Anna Gammaro, Caterina Formicola, Emanuela Fiorenza, Alessia Arduo, Immacolata Racca, Luigi Conte, Laura Giordano, Andrea Migliaccio, Eleonora Sarnataro, prof. dr hab. Adam Regiewicz
W tym celu dr Anna Janek oraz dr Ewelina Mika, przygotowane do zajęć z językiem polskim jako obcym, zrealizowały 10 godzin zajęć na poziomie podstawowej komunikacji.
Na zdjęciu: Zajęcia językowe w sali.
Prowadzące dr Anna Janek oraz dr Ewelina Mika konstruowały zajęcia z wykorzystaniem metod performatywnych, dających możliwość autentycznego uczestnictwa w komunikacji.
Na zdjęciu: Dr Anna Janek i dr Ewelina Mika.
Projektowane zanurzenie w kulturę prowadzący projekt realizowali poprzez zapoznawanie włoskich studentów z kulturą i historią Polski w bezpośrednim otoczeniu kulturalno-historycznym Częstochowy. Studenci odwiedzili jurę krakowsko-częstochowską, w tym zamki w Olsztynie, Mirowie i Bobolicach, zapoznając się ze średniowieczną tradycją tych ziem oraz rolą w czasie „potopu" szwedzkiego.
Na zdjęciach: Przed wejściem do zamku w Bobolicach oraz zejście z ruin zamku w Olsztynie.
W kolejnym dniu studenci odwiedzili Jasną Górę i zapoznali się z rolą klasztoru w historii i tradycji polskiej. Zostali oprowadzeniu przez paulina o. Andrzeja Grada, który oprowadził gości po klasztorze i pokazał skarby jasnogórskiej barokowej świątyni.
Na zdjęciu: W radiu Jasna Góra.
W środę studenci wyjechali do Złotego Potoku, miejsca związanego z polskim wieszczem Zygmuntem Krasińskim.
Wyjazd do Złotego Potoku obejmował zajęcia w modułach.
Pierwszym był opis tradycji w ramach kultury wysokiej (prowadzący - dr hab. prof. UJD Barbara Szargot). Studenci zostali zapoznani z postacią i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Wykład obejmował w pierwszym rzędzie opowieść biograficzną (jako że znajdowaliśmy się w muzeum literackim). Ze względu na specyficzne potrzeby słuchaczy zamieszczono w nim jednak wiadomości dotyczące polskiej kultury ziemiańskiej i arystokratycznej. Postać Zygmunta Krasińskiego umieszczono na tle polskiej kultury romantycznej. Ponieważ w Muzeum Regionalnym w Złotym Potoku znajduje się pianino wybrane dla Delfiny Potockiej przez Fryderyka Chopina - jego postać też została wspomniana (a muzyka kompozytowa została przedstawiona studentom w czasie sobotnich warsztatów). Kustosz - Dyrektor Muzeum Justyna Siemion oprowadziła studentów po pałacu znajdującym się w Złotym Potoku. W czasie zwiedzania skupiła się na opisie polskich obyczajów dziewiętnastowiecznych.
Na zdjęciach: Dr hab. Barbara Szargot prof. UJD prowadząca wykład w Muzeum. Im. Zygmunta Krasińskiego w Złotym Potoku.
Następnie we wnętrzach muzeum, czyli we dworku Krasińskich odbyły się kreatywne warsztaty z tworzenia biżuterii i postaci z wykorzystaniem jarzębiny, a także z kasztanów i żołędzi poprowadzone przez mgr Klaudię Jeznach.
Na zdjęciu: Studenci L'Orientale wraz z doktoranką Klaudią Jeznach prowadzącą warsztaty.
Studenci skosztowali regionalnego chleba nazywanego „tatarczuchem", wypiekanego z mąki gryczanej. Tatarczuch jest to ciemny, wilgotny i słodki chleb bez dodatku cukru i bezglutenowy. Swój niepowtarzalny smak zawdzięcza mące gryczanej oraz tradycyjnej recepturze przekazywanej z pokolenia na pokolenie, która znana jest tylko lokalnej piekarni Państwa Plesińskich. W ten sposób poznali zwyczaje związane z celebrowaniem jesieni oraz tradycje pieczenia polskiego chleba.
W kolejnej części spotkania w Złotym Potoku studenci wyposażeni przez prowadzącą dr Annę Meiser w drobne elementy stroju ludowego: naszyjniki, kwiaty do włosów, chustę, obserwowali krótki pokaz góralskiego tańca zbójnickiego. Następnie po prelekcji na temat tradycji tańca ludowego nauczyli się popularnego trojaka. Wspólnie z prowadzącą - instruktorką tańca ludowego, poznając kroki i układy taneczne, śpiewali piosenkę ludową: „Zasiali górale". Była to nie tylko zabawa, ale przede wszystkim zapoznanie się z elementami polskiej kultury ludowej. Wszyscy tańczący zostali poczęstowani polskimi jabłkami prosto z sadu, co było nie tylko miłe, ale również wzbogacało informacje o tradycjach polskich.
Na zdjęciach: Anna Gammaro i Luigi Conte podczas prób tańca oraz grupowe ćwiczenie tańca.
Prowadzone przez mgr Klaudię Jeznach oraz dr Annę Meisner zajęcia miały na celu promocję polskiej kultury, tradycji i obyczajów.
Na zdjęciu: Mgr Klaudia Jeznach i dr Anna Meisner w Złotym Potoku.
Podczas zajęć w czwartek i piątek studenci poznawali język i kulturę polską poprzez historię i geografię. Studenci rozpoczęli warsztaty od zapoznania się z najpiękniejszymi polskimi miastami i ich legendami, wśród nich były: Warszawa, Kraków, Łódź, Katowice, Częstochowa, Poznań, Toruń, Wrocław, Zakopane, Opole, Malbork, Trójmiasto. Włosi poznali historię poznańskich koziołków, toruńskich pierników, smoka wawelskiego, wrocławskich krasnali, łódzkiej manufaktury i zakładów włókienniczych, amfiteatru i najważniejszych festiwali muzyki polskiej. Całość zwieńczył quizz podsumowujący zapamiętane informacje oraz zadanie z wykorzystaniem mapy.
Na zdjęciach: Studenci włoscy podczas opracowywania polskiej mapy.
Następnie przy pomocy chusty animacyjnej studenci poznawali słownictwo związane z kolorami i polskimi zwyczajami.
Na zdjęciu: Studenci z chustą animacyjną
Kolejnym elementem spotkania była lekcja dotycząca słownictwa z zakresu polskiej kuchni i elementów wyposażenia domowego. Studenci nauczyli się także liczyć do stu oraz odpowiadać na pytania dotyczące wieku.
Na zdjęciu: Prowadząca mgr Klaudia Jeznach
W piątek prowadząca zajęcia dr Anna Meisner zorganizowała dla studentów warsztaty malarskie i rysunkowe, wykorzystując własne materiały takie jak podobrazia, farby akrylowe, pędzle, kredki pastelowe, pisaki i in. Zajęcia odbyły się w sali nr 311 w budynku przy ul. Armii Krajowej 36a.(zob. galerię obrazów).
Na zdjęciu: Studenci z namalowanymi przez siebie obrazami.
Celem kreatywnych warsztatów było utrwalenie na podobraziach polskiego krajobrazu, jaki zapamiętali studenci. Podczas zajęć został wykorzystany rzutnik w celu zaprezentowania fotografii ze Złotego Potoku i Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Studenci malowali zapamiętane krajobrazy, a wykonane przez siebie prace zabrali jako pamiątkę z pobytu w Polsce. Warsztatom towarzyszyła muzyka Chopina (prowadząca zaopatrzyła się w odpowiedni sprzęt multimedialny). Kolejnym punktem warsztatów było tworzenie przy współczesnej polskiej piosence. Studenci wysłuchali m.in. rap i polski hip-hop, m.in. Jeden Osiem L, Trzeci Wymiar, Jamal, Taco Hemingway i in., na co zareagowali z dużym zaciekawieniem (zainteresowali się nazwami piosenek oraz ich znaczeniem).
Kolejnym punktem programu spotkania był spacer do centrum miasta, do pomników ławeczek, znajdujących przy częstochowskich Alejach. Trasa spaceru wiodła m.in. obok częstochowskiego teatru. Następnie poznali sylwetki poetki Haliny Poświatowskiej oraz Marka Perepeczki. Wykonane zostały pamiątkowe fotografie.
Na zdjęciu: Marika Vecchione, Anna Gammaro, Caterina Formicola, Emanuela Fiorenza, Alessia Arduo, Immacolata Racca, Laura Giordano, Andrea Migliaccio, Eleonora Sarnataro, dr Anna Meisner
Efektami sobotnich zajęć i warsztatów były: zwrócenie uwagi na specyfikę i piękno polskiego krajobrazu, poznanie elementów polskiej twórczości literackiej, teatralnej i muzycznej (tradycyjnie kojarzonej z Polską - Chopin i współczesnej - popularnej).
Założeniem projektu było zapoznanie studentów Uniwersytetu L'Orientale zarówno z polską kulturą wysoką, jak i z obyczajami. Dlatego organizatorzy projektu zorganizowali dla studentów z Włoch ognisko połączone z przygotowaniem i degustacją tradycyjnej potrawy jurajskiej, jaką są pieczonki (danie wypiekane na ogniu w żeliwnych garnkach).
Na zdjęciach: Ognisko w Myszkowie i pieczonki.
„Smakowanie" polskiej kultury poprzez degustację tradycyjnych potraw i ciast było przyjętym przez zespół sposobem zapoznawania neapolitańczyków ze specyfiką polskiej kultury. Należy dodać, że wiedza o tym, jakie Polacy jedzą śniadania, obiady i kolacje oraz jakie lubią ciasta, nie była dla naszych gości oczywista (natomiast okazała się niezwykle atrakcyjna). Studenci w czasie spotkania, nauczyli się kilku polskich piosenek i dowiedzieli, w jaki sposób organizuje się w Polsce czas wolny.
Na zdjęciach: Śpiewanie przy ognisku „Hej sokoły" połączone z nauką piosenki.
Studenci z Neapolu mogli także zapoznać się z prowadzonymi na Wydziale badaniami naukowymi. Wraz z prof. Andreą de Carlo wzięli udział w panelu konferencji naukowej zorganizowanej przez Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie oraz Uniwersytet L'Orientale „Nawroty II. Ślady baroku". Podczas konferencji pytano o rewokacje, restytucje i nawiązania do kultury baroku, które mają miejsce współcześnie, ale które także dokonywały się wielokrotnie na przestrzeni dziejów w postaci ewolucji tradycji gatunkowych, odniesień do poetyki czy języka barokowego. Podczas pierwszej części konferencji, w której wzięli udział włoscy studenci, skupiono się na śladach baroku w poezji współczesnej: Wisławy Szymborskiej, Jerzego Harasimowicza, Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej oraz piosenkach Jacka Kaczmarskiego.
Na zdjęciu: Wystąpienie prof. dr hab. Elżbiety Hurnik Ślady baroku w poezji Dwudziestolecia.
W zrozumieniu treści wystąpień pomógł prof. de Carlo, tłumacząc niektóre wątki wypowiedzi.
Na zdjęciu: Prof. Adnrea de Carlo podczas konferencji „Nawroty II. Ślady baroku".
Otwierając konferencję, prof. de Carlo podkreślił znaczenie badań nad tradycją kulturową, w której Polacy i Włosi są silnie zanurzeni. Konferencja była drugą po „Śladach sentymentalizmu" zorganizowaną sesją naukową przez oba współpracujące ze sobą uniwesytety.
Na zdjęciu: Uczestnicy konferencji „Nawroty II. Ślady baroku" podczas sesji plenarnej w dn. 27 września 2022.
Podczas wizyty w Uniwerstecie Humanistycznym-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie, studenci z L'Orietnale mogli się przekonać o interdyscyplinarności prowadzonych badań naukowych. Ich wyrazem był koncert „Śpiewane Dwudziestolecie", przygotowany przez prof. dr hab. Adama Regiewicza w ramach ogólnopolskiej konferencji naukowej „Czytanie Dwudziestolecia V",która odbyła się w dniach 28-30 września. Wydarzenie muzyczne miało miejsce 28 września o godz. 18.00 w sali Gaude Mater. Podczas godzinngo koncertu korespondującego z naukowym wystąpieniem prof. Regiewicz (Bębny i flet, czyli za co Alternatywa pokochała anwangardę?) na temat obecności pewnych rozwiązań dźwiękowych w poezji Dwudziestolecia zostały zaprezentowane piosenki skomponowane do słów poetów: Juliana Tuwima, Kazimierza Wierzyńskiego, Juliana Przybosia, Czesława Miłosza, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Na zdjęciu: Kadr z fragmentu koncertu „Śpiewane Dwudziestolecie".
Tygodniowy pobyt studentów Uniwersytetu L'Orientale trzeba uznać za bardzo udany. Podczas sześciu dni zajęć zrealizowano wszystkie elementy programu, zapoznając gości z historią, kulturą, językiem i literturą polską. Studenci dzięki niezwykłemu zaangażowaniu doktorantów i pracowników doświadczyli polskiej gościnności. Mogli też przekonać się o otwartości i życzliwości studenckiego środwiska. Spotkali się z kolegami i koleżankami studiującymi na studiach magisterskich i doktoranckich, którzy zaopiekowali się gośćmi w ich czasie wolnym. Wtedy też rodziły się autentyczne przyjaźnie i znajomości.
Na zdjęciu: Studenci z L'Orientale z doktorantką UJD Esther Ephraim z Nigerii w sali Gaude Mater.
Wyjeżdżając, studenci L'Orientale wyrazili ogromne zadowolenie z pobytu w Polsce. Dwoje z nich (Luigi i Laura) zdeklarowało chęć studiowania na UJD na studiach magisterskich.
Na zdjęciu: Luigi Conte i Andrea Migliaccio.